Conflict of interests

Ik vergeet bijna het over iets anders te hebben. Vandaag kwam een collega van de redactie Journaal 24 (daaronder vallen radio, teletekst en de Digidesk) met het voor hem heugelijke nieuws dat hij naar Den Haag vertrekt om daar als Haagse verslaggever te gaan werken.

Dat wilde hij eigenlijk al langer, vertelde hij mij. Toen ik vroeg waarom hij dat niet eerder had gedaan dan, vertelde hij me dat zijn vader de belangrijkste persvoorlichter is van het Haagse wereldje.

Of 'was', moet ik eigenlijk zeggen, want de vader was ermee gestopt. Dus zag de 24-chef zijn kans schoon om zijn droom waar te maken.

En aan de ene kant snap ik het ook wel: het lijkt een klassiek geval van een 'conflict of interests'. Maar ergens is het misschien weer een beetje ouderwets.

Zou je echt heel andere verhalen gaan schrijven als je vader voorlichter is in dezelfde scene? Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat mijn moeder de dienstdoende persvoorlichter van de bibliotheek van Vlissingen was toen ik een bericht ging schrijven voor de PZC.

Waarover het bericht precies ging weet ik niet meer, maar had ik toen ook een belangenconflict? Noem mij naïef, maar volgens mij heb ik geen letter van het bericht anders geschreven dan wanneer het niet mijn moeder was geweest die daar zat.

Wel moet ik toegeven dat het een raar gevoel was toen ik haar daar zag zitten. Ik had er niet bij stilgestaan dat zij er misschien ook bij zou zijn.

Maar ik vraag me dus af hoe ver een journalist daarin kan gaan. Een snelle rondvraag onder mijn collega's leert dat de meningen erover wijd uiteenlopen.

Sommigen vinden de aanstelling van de zoon van een invloedrijke woordvoerder als verslaggever in Den Haag inderdaad een geval van conflicterende belangen. Er zijn er zelfs die vinden dat het nu nóg niet kies is om hem daar aan te stellen.

Anderen vinden dat juist net een ouderwetse instelling, zij zeggen dat zulke familieverbanden niet in de weg zouden moeten staan van zijn carrière.

En dan vraag ik me weer af of niet iedere politieke verslaggever in een haar niet ook allerlei vrienden maakt onder voorlichters en politici. Is dat dan niet net zo goed een belangenconflict?

Ik denk dat ik hier nog wel een keer op terug ga komen als ik wat meer tijd heb gehad om me erin te verdiepen.

0 reacties:

Een reactie posten