Ik had vandaag 'breaking news' bij de NOS. De Duitse politie haalde twee terreurverdachten uit een KLM-vliegtuig op het vliegveld in Keulen.

Toen dat nieuws binnenkwam dook iedereen er natuurlijk bovenop, iedereen ging in de overdrive. Bij de Digidesk was ik de enige die even niets omhanden had, dus mocht ik me erop storten.

Het ging echt heerlijk. Ik maakte het bericht en naarmate er telkens meer informatie binnenkwam werkte ik het bericht op de site bij.

Op dat soort momenten verandert de Digidesk echt in een goed geoliede machine. Één collega zocht de plaatjes, de ander zorgde voor de linkjes en iedereen zat mee te denken over hoe we het nieuws het beste konden brengen.

Dan merk je ook wat voor geweldig medium het internet is. Binnen no time heb je het eerste bericht online en daarna kan je het bijwerken.

Zo meldden meerdere persbureau's dat het vliegtuig was bestormd door commando's. Het bleek echter minder spectaculair te zijn: de politie was met een regulier arrestatieteam het vliegtuig ingestapt, vlak voor het zou gaan vertrekken. Zodra de fout van de persbureau's bekend was, heb ik het bericht aangepast.

Dat is nog eens wat anders dan wat ik gewend ben van mijn carrière bij televisie.. Wat je uitgezonden hebt, kun je niet meer terugnemen. Een fout is een fout. Maar goed, dit soort nieuws deed mijn journalistenhart dus wel sneller kloppen. Heerlijk.

Quizz
Maar genoeg over terroristen, laten we het eens over de nieuwsquiz hebben. Ik heb vandaag voor het eerst de nieuwsquiz in mijn eentje gemaakt.

Dat is best leuk om te doen, maar het je bent er wel lang mee bezig. Het is namelijk nog niet geautomatiseerd, je moet alles zelf in html-codes goed invullen en dat is nog behoorlijk gepriegel.

Uiteindelijk kreeg ik het foutloos en kon ie online, precies op de deadline van drie uur. Wel kreeg ik nog een puntje van kritiek: ik had te lange ingewikkelde antwoorden, waardoor volgens mijn collega's de lezers zouden afhaken.

Bovendien had ik er teveel instinkers in gestopt, zodat ie te moeilijk werd, volgens de eindredacteur. Als je keer op keer bijna niks goed hebt, dan is het niet meer leuk om te doen, redeneerde hij.

Ik vind zelf dat de nieuwsquiz altijd veel te makkelijk is en dat we juist net vaker van die instinkers erin moeten stoppen. Naar mijn idee wordt wie de nieuwsquiz maakt daardoor juist net geprikkeld om de bijbehorende verhalen te gaan lezen. Een beetje dat 'huh, hoe zit dat dan?'-effect, zeg maar.

Anyway, al met al een enerverend dagje. Maar ik ben ook blij dat ik weer in de trein zit op weg maar huis. Weekend, here I come!

0 reacties:

Een reactie posten