Maandagblues en eco-updates

Het is maandag en ik heb weer eens de monday-blues. Op de één of andere manier is het altijd moeilijk op gang komen. Al had het mischien ook wat te maken met het feit dat het weekend meerdere feestjes bevatte..

Maar genoeg privé-praat. Vandaag was een drukke dag, want de bezetting was erg krap. Normaal zijn er bij de Digidesk drie redacteuren, drie uitzendredacteuren en twee eindredacteuren.

Maar vandaag was er een redacteur minder en dat betekende dat er even flink doorgewerkt moest worden. Bovendien moest er van alles constant bijgehouden worden, omdat er meerdere economische verhalen op de pagina, en de beurscijfers moesten om de haverklap geupdate worden. Best een gedoe.

En vandaag had ik de late dienst (van 12.00 tot 20.00 uur) en ik moest dus bij het nieuws over de redding van Fortis en de reactie daarop van de beurzen gaan updaten. Maar de verhalen die ik moest updaten waren al behoorlijk uitgebreid, gemaakt door onze economie-redacteur.

Na een paar kleine updates werd het me echt teveel: er stonden teveel deelverhalen door elkaar. Ik koos ervoor (samen met de eindredacteur) om dat lange verhaal op te breken in meerdere kleinere verhalen. Het was echt niet meer te doen: ik volgde het zelf nauwelijks, laat staan dat de lezers er een touw aan vast konden knopen.

Het was sowieso echt een dag vol met economisch nieuws. Het was zo ongeveer om en om 'normaal' en economisch nieuws. Volgens mij is er maar een klein publiek dat al die verhalen leest. Het is misschien heel slecht van me, maar ik ben bang dat ik na drie eco-verhalen al af zou haken.

Eigenlijk zou ik de bezoekersaantallen er eens bij moeten pakken om te kijken of het echt zo is, maar ik heb het idee dat we door een zo economische pagina veel lezers wegjagen. Daar kom ik nog op terug..

Ik denk dat het een kwestie van tijd zal zijn voor er niet één voorpagina is, maar iedereen een eigen variant voor zich ziet. Ik kan niet al te ver in details treden, omdat ik een voorstel voor een dergelijke constructie heb geschreven voor de NOS. En als dat doorgaat dan mag ik hier natuurlijk niet al mijn plannen uit de doeken doen.

Ik vraag me alleen hoe lang het gaat duren voor ik erachter kom of ze er iets mee willen doen. Het gaat namelijk allemaal zo langzaam! Alle organisatorische ontwikkelingen gaan traag en dan vooral bij een groot nieuwsmedium als de NOS, maar ik kan toch het gevoel niet onderdrukken dat het sneller kan.

Aan de andere kant ben ik maar het groentje dat nog maar net is afgestudeerd. Dus wie ben ik om te zeggen dat het anders moet (en vooral ook hoe)? Ik ben bang dat ik met de traagheid zal moeten leren leven, ik zie namelijk nog geen mogelijkheid om daar op afzienbare termijn verandering in te brengen...

0 reacties:

Een reactie posten