Kletsnat in de trein met de quickfix op schoot

Fijn, dat Hollandse weer..

Hoe je in dat kleine stukje lopen van het gebouw van de NOS op het mediapark naar de trein volledig doorweekt kan raken. Maar goed, wat mij vooral bezighoudt is de nieuwe webpagina van de NOS.

Ik heb nu namelijk de quickfix op schoot, een soort tussenoplossing, zeg maar. Over ongeveer een jaar moet er namelijk een volwaardige nieuwe website op de url www.nos.nl komen te staan, maar omdat er dingen zijn die nodig moeten worden veranderd, ligt er nu een tussenoplossing op tafel.

Ik ga niet al teveel uitweiden over deze nieuwe site, want dan wordt waarschijnlijk mijn baas boos, maar dit voorstel is in ieder geval een stap in de goede richting. Wel heb ik nog wat op- en aanmerkingen. Ook die houd ik voorlopig voor me. Ik denk dat ik morgen een paar ideeën en voorstellen de groep in ga gooien op de redactie...

Één van de belangrijkste discussiepunten is de tegenstelling tussen nos.nl en nosjournaal.nl. De één draait namelijk om snel het laatste nieuws en services als weer en verwijzingen naar de verschillende onderdelen van de webpagina's van de NOS en de ander draait vooral om beeldmateriaal als foto's en video en om nieuwsverhalen.

En nu moeten de twee samengaan. Maar de ruimte is beperkt dus op bepaalde gebieden moeten er concessies gedaan worden. En het is best lastig om een goed compromis te sluiten. Ik ben nu wat ideeën op papier aan het zetten en schetsen aan het maken. Morgen werk ik ze wat beter uit en leg ik ze voor aan collega's. Ik schrijf daar morgen meer over.

Verder was vandaag best wel een zware dag. Gisteren draaide ik namelijk een late dienst en vandaag de vroege dienst. Met andere woorden: ik kwam om tien uur 's avonds thuis en mocht om vijf uur weer mijn bed uit. Toen ik aankwam op mijn werk had ik het gevoel dat ik amper weg was geweest..

Het was op het gebied van nieuws niet een heel bijzondere dag. Ik heb wel een paar grappige berichten gemaakt, maar niets wat meldenswaardig is.

Wel interessant is hoe er wordt omgesprongen met de Amerikaanse verkiezingen. Overal staan alle hens aan dek. Bij tv internet en radio wordt ervoor gezorgd dat de redacties goed bezet zijn die dag.

Maar ik vraag mij af hoeveel mensen daar echt gebruik van maken. Als ik om mij geen kijk, zijn de enigen die het nieuws rond de verkiezingen intensief volgen collega-journalisten. De niet-journalisten in mijn kennissenkring vinden het allemaal maar overdreven.

Is het wel gerechtvaardigd om zoveel geld te spenderen wat niet onder de bevolking leeft? Natuurlijk, het nieuws moet gebracht worden, maar dat kan ook met ietsje minder, lijkt mij. Maar goed, dit is weer zo'n interessant discussiepunt, waar ik vast en zeker nog wel eens op terug zal komen...

0 reacties:

Een reactie posten