Inwerken bij Omroep Brabant: verboden boek

De komende tijd wordt ik ingewerkt bij Omroep Brabant radio. Het was voor mijn tijd bij de NOS al de bedoeling dat ik ook radiodiensten zou gaan draaien bij Omroep Brabant, maar dat kon niet door een gebrek aan eigen vervoer.

Toen ik eindelijk een eigen auto had gekocht, was ondertussen de NOS om de hoek gekomen en dat was een kans die ik niet wilde laten liggen. Maar nu de werkgelegenheid voor mij de komende tijd bij de NOS zo karig is en de televisieredactie net enkele nieuwe freelanceverslaggevers in de gelederen heeft opgenomen, waardoor de spoeling ook daar vrij dun is, leek het mij een mooi moment om het plan om bij de radio aan de slag te gaan weer tevoorschijn te halen.

Momenteel wordt ik ingewerkt en draai ik een paar schaduwverslagen en als dat wederzijds bevalt, zal ik hier aan de slag kunnen. En het lijkt me echt gaaf om te doen.

Vandaag loop ik mee met radio-verslaggever Willem-Jan Joachems. We komen net van de rechtbank waar de rechter heeft besloten dat het boek 'De wrede dood van de Filippijnse Bebe Paña en Divina Urbi' uit de handel genomen moet worden.

Het boek van de hand van historicus Dirk Barreveld gaat over de moord op Bebe Paña in 2001. Het is geschreven vanuit het perspectief van de vermoedelijke dader, Edwin ten W., een arts uit Nuenen. In de jaren na de vermissing van Paña kwam de moord volop in de aandacht, mede door bemoeienis van de kant van Peter R. de Vries. W. is in 2006 vrijgesproken, maar jusitie wil binnenkort een nieuwe zaak tegen hem beginnen.

Bepaalde passages uit het boek zijn schadelijk voor de reputatie van de arts, vindt de rechter. In de gewraakte passages wordt de Nueense arts afgeschilderd als een op seksbeluste moordenaar. Volgens de rechter zijn die passages onvoldoende onderbouwd met feiten.

Barreveld toonde zich niet erg onder de indruk van uitspraak, waarschijnlijk mede omdat de kosten voor hem zeer beperkt zijn. Het boek wordt on-demand gedrukt, dat wil zeggen dat het niet van tevoren gedrukt wordt en dan bij boekhandels in de winkel komt te liggen, maar pas gedrukt wordt op het moment dat het wordt besteld via de website www.bebepana.nl. Overigens is de mogelijkheid om het boek te bestellen vrijwel meteen na de uitspraak van de website afgehaald.

Bovendien gaf hij aan dat hij met een nieuwe versie van het boek zou komen zodra alle processen over deze zaak afgelopen zijn. Dit was dus in feite alleen het warmmakertje. Iets zegt mij dat een proces als dit wel eens hele goede publiciteit zou kunnen zijn voor dat nog uit te komen boek. Zou hij dit al bij het schrijven van het nu verboden boek van plan zijn geweest? Ik acht het niet onmogelijk...

0 reacties:

Een reactie posten