Angels and Demons valt niet tegen

Vandaag is er een artikel van mij online verschenen over de film Angels and Demons, naar het gelijknamig boek van Dan Brown, dat in Nederland uitkwam als het Bernini Mysterie. Klik hier om het artikel te lezen.

Voor dat artikel mocht ik afgelopen vrijdag naar de persvoorstelling van de film in Amsterdam. Mijn baan heeft zo zijn 'perks' ;-).

Ondanks tegenwerking door de NS (ik nam de trein om files te vermijden, om vervolgens meer dan een half uur vertraging op te lopen, gelukkig had ik rekening gehouden met die mogelijkheid) wist ik net op tijd de bioscoopzaal binnen te wandelen.

Bak strijkers
En ik moet zeggen: de film valt me niet tegen. Weliswaar word je meteen overspoeld een flinke bak met strijkers zodra de film begint, maar het is nu eenmaal een Hollywoodfilm en dan moet je die veel te bombastische muziek maar voor lief nemen.

De film oogt prachtig en de replica's van het Vaticaan (zie artikel) zijn goed gelukt. Ook is het pageturner-effect van het boek goed in de film verwerkt. Ik zat de hele film op het puntje van mijn stoel, al had dat misschien ook iets te maken met het flesje drinken dat de organisatie zeer attent ter beschikking had gesteld voor iedere dorstige persmuskiet in de zaal, maar dat mij voor de film op de helft was al een overvolle blaas opleverde...

Antimateriebom
Het verhaal van de film gaat overigens als volgt:
De paus is overleden en er moet een nieuwe worden gekozen. De grootste kanshebbers zijn echter ontvoerd. Om het nog erger te maken beweert iemand die claimt voor het illustere genootschap de Illuminati te spreken dat hij ieder uur een van de kanshebbers om zal leggen en dat om middernacht als grande finale heel Vaticaanstad de lucht ingaat door een antimateriebom. Robert Langdon, die in de Da Vinci Code erachter kwam dat Jezus getrouwd was met Mariah Magdalena, word ingevlogen met een privéjet van het Vaticaan om dat te helpen voorkomen.

Los van enkele fundamentele onjuistheden - wetenschappers kunnen nog niet eens een twintigste van de hoeveelheid antimaterie produceren die Dan Brown in zijn boek opvoert en bovendien is er nog geen methode om die antimaterie zolang stabiel te houden - en ongeloofwaardigheden - voor zover bekend is hebben de Illuminati bestaan van de 16e tot de 17e eeuw en zijn ze nooit gewelddadig geweest, het waren wetenschappers en kunstenaars die door het agressieve beleid van de kerk gedwongen werden om in het geheim te opereren - die de film heeft geërfd van het boek, is Angels and Demons als boekverfilming aardig geslaagd.

Verbeteringen
Er zaten enkele wijzigingen in de film ten opzichte van het boek, maar ik vond - voor de verandering, want bij de meeste boekverfilmingen is dat vaak juist erg storend - dat de veranderingen in dit geval bijna allemaal verbeteringen waren.

Van één passage in het boek was ik vooral blij dat die gesneuveld was op de werktafel van de scenarioschrijvers, namelijk het moment waarop Robert Langdon uit een helikopter springt en een deken gebruik als geïmproviseerde parachute, waardoor hij de val met relatief weinig kleerscheuren weet te overleven. Yeah right! Geloof je het zelf, Dan Brown?

Wat ik wel raar vind van de bewerking van boek naar film is dat besloten werd om van Angels and Demons een vervolg te maken op de Da Vinci Code, terwijl in de boeken het verhaal van Angels and Demons toch echt eerder plaatsvindt. En het maken van prequels zou tegenwoordig toch niet meer bezwaarlijk moeten zijn, gezien het succes van sequel-films uit onder meer de filmreeksen Star Wars, Star Trek, X-men, Hannibal en Batman...

Anticlimax
Hoewel Angels and Demons wel weet te boeien is de ontknoping van de film, net als die van het boek, nogal mager. Je blijft met dat gevoel zitten van: was dit het nou? In de aanloop naar de climax van de film bouwt de spanning mooi op, maar de 'grote ontknoping' biedt weinig voldoening.

Ook de kritiek op de katholieke kerk, waar het Vaticaan zo voor vreesde, (zie het artikel) blijft uit. De weinige kritische noten in de film zijn vrij mild (in ieder geval milder dan in het boek) en op het einde wordt de katholieke kerk juist neergezet als een groepje toffe peren die het beste met de wereld voor hebben. De film sluit af met de hoopvolle boodschap dat de katholieke kerk en de wetenschap in de toekomst prima met elkaar op zullen kunnen schieten.

Ik zou zelf niet tot die conclusie gekomen zijn. Zolang het Vaticaan berichten blijft verspreiden als "Condooms verergeren aids-epidemie" en "Mannen worden onvruchtbaar door de pil", neem ik die hoopvolle boodschap van de film met een flinke korrel zout.

0 reacties:

Een reactie posten