Dagje NOS-headlines

18:00, Di 07-10-2008

Zo, dat was me het dagje wel. Vandaag heb ik meegelopen met NOS-headlines, een videojournaal voor jongeren op internet.

En zodra ik de redactie opliep, viel me gelijk op dat de sfeer er compleet anders is dan bij de Digidesk en Omroep Brabant.

Je merkt gelijk dat het voor jongeren en door jongeren gemaakt wordt. Het is allemaal wat losser.

Als het allemaal doorgaat, dan wordt ik daar samensteller, wat bij headlines in feite eindredacteur betekent. De dag begon met de ochtendvergadering, waar besproken wordt wie wat gaat doen die dag. Dat is de belangrijkste vaak van de samensteller.

Daarna ben ik meegegaan met een groepje dat op pad ging naar Rijssen, dat ligt in Twente. In de krant stond dat de gemeente daar een speciale belasting wil gaan heffen op kauwgom, om daarmee de kauwgom-resten op straat op te ruimen.

Eerst stapten we in een krakkemikkige auto die bij het optrekken meer lawaai dan vaart maakt, om daarmee de tocht maar Twente te maken.

Onderweg was het hartstikke gezellig in de auto, maar toen we de burgemeester interviewden bleek het allemaal wat overtrokken te zijn in de krantenberichten.

Eigenlijk wilde de gemeente wel een dergelijke belasting heffen, maar omdat het wettelijk niet te regelen was, had de gemeente besloten het wat omslachtelijker aan te pakken. De gemeente verhoogt de onroerende zaken belasting met enkele procenten om daarmee het witte plakspul op te ruimen.

En de winkeliers mogen zelf weten hoe ze dat doorberekenen, maar de gemeente adviseert de kauwgom duurder te maken.

Ik heb zo mijn twijfels of die methode wel zo realistisch is, maar het betekende vooral dat de insteek van het hele item omgegooid moest worden. Eerst wilden we mensen op straat voor de camera halen, maar nu hadden we ineens winkeliers nodig.

En bij de winkels waar doorgaans kauwgom verkocht wordt, is dat nog lastig. Dat zijn meestal namelijk grotere ketens en alle contact met de pers loopt dan via het hoofdkantoor.

Maar gelukkig lukte het om twee welstandige winkeleigenaars te vinden die we wel mochten interviewen, dus al met al wordt het waarschijnlijk een leuk item.

Het was de bedoeling om op de terugweg in de auto alvast een ruwe montage te maken, maar de firewire-kaart deed het niet en we konden de beelden dus niet inladen. Leuke introductie bij headlines: de auto is niet helemaal ok en de laptop deed het niet..

Gelukkig werd het afmonteren van het item toch naar morgen verschoven, omdat er al genoeg filmpjes gemaakt waren die dag. En ook op de terugweg hebben we leuke gesprekken gehad in de auto.

Vanaf morgenavond is het item te zien op internet. Wanneer ik meer hoor over of ik de baan krijg is nog onbekend, maar de samensteller van dienst, Michiel, zou er druk achter zetten.

Ik zou het wel heel leuk vinden, ik merk dat het me goed doet om weer met bewegende beelden bezig te zijn. En het is heel leuk om met zo'n leuke groep frisse jonge mensen samen te werken. Zodra ik meer weet, kom ik er op terug...

0 reacties:

Een reactie posten