Zo, dat was een latertje. Ik ben net klaar met een monnikenwerkje. De NOS heeft namelijk een rondvraag gehouden bij alle grotere gemeenten over hun opvattingen over een probleem dat ze allemaal aangaat.

De resultaten worden morgenochtend gepresenteerd, dus ik mag er niet verder over uitweiden, maar het betekende voor mij vooral dat ik 25 word-bestanden moest bewerken in een beetje dezelfde format (voor zover mogelijk), alle namen van ambtenaren eruit halen (ambtenaren dienen buiten schot te blijven bij dit soort onderwerpen) en het omzetten in pdf-formaat.

Vervolgens moest dat nog online gezet worden en in een artikel worden geplaatst. Dit alles nam uiteraard aardig wat tijd in beslag en daarom zit ik dan ook nu in de trein en niet een uur eerder.

Verder nog een opmerkelijk bericht: twee wetenschappers hebben een methode ontwikkeld om op afstand een bedraad toetsenbord af te lezen met een antenne. Die antenne pikt de trillingen in het elektromagnetisch veld die door het typen ontstaan en hebben dat weer weten te ontcijferen.

Alles wat je typt kan op die manier op een afstand van twintig meter worden gevolgd, zelfs door muren heen. Dat betekent dat criminelen al je gegevens kunnen achterhalen zonder je computer te kraken. Ze kunnen gewoon alles wat je typt volgen vanuit de auto en dan met jou gegevens gaan internetbankieren.

Deze methode werkt volgens de onderzoekers op alle toetsenborden, dus ook die van een pin-automaat.

Overigens hadden de onderzoekers deze methoden met weinig financiële middelen in elkaar gezet en ze verwachten met duurdere installaties van nog grotere afstand toetsenborden kunnen aflezen. Ze pleiten er dan ook voor dat toetsenbordenfabrikanten met veiligere toetsenborden komen die de elektromagnetische signalen afschermen. Best creepy, dat iemand van twintig meter afstand kan aflezen wat ik nu zit te typen. Je zou er bijna paranoïde van worden..

Gelukkig zou het bericht dat ik nu zit te typen toch al voor iedereen leesbaar op het web komen... ;)

0 reacties:

Een reactie posten