Vandaag was een dagje vol met landen die de vermoorde onschuld spelen.
Het begon met Rusland dat vol blijft houden dat Stan Storimans niet
door Russisch toedoen is overleden. Wat een naam voor een
journalist/cameraman trouwens: "Hi, my name is Story Man, Stan Story
Man", zijn afwezigheid is alleen daarom al een gemis in de
internationale journalistiek. Maar helaas is hij ruw uit het leven
gerukt door een clusterbom. En volgens een onderzoek in opdracht van
de Nederlandse overheid was het een type clusterbom dat alleen door de
Russen wordt gebruikt. Toch blijft Rusland de vermoorde onschuld
spelen. Het onderzoek zou "niet voldoende rekening houden met de
Russische belangen". Ja ja, de Russische belangen zijn zeker dat de
Russen bang zijn voor gezichtsverlies. Clusterbommen zijn smerige
wapens. Niet voor niets zijn ze in het merendeel van de Europese
landen verboden te bezitten en/of te produceren. Voor wie niet weet
wat een clusterbom is: dat is een bom die uiteenspat in meerdere
kleine bommen. Los van het feit dat zulke bommen enorme gebieden
platleggen (en dus ook vaak veel burgerslachtoffers maken) veranderen
ze die gebieden ook nog eens in een mijnenveld. Een gedeelte van de
bommen gaat namelijk niet af en kan ieder moment alsnog ontploffen,
bijvoorbeeld als een boer zijn akker probeert te ploegen. Overigens
had de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch al meteen door dat
het een (Russische) clusterbom was die Storimans het leven ontnam. Ik
heb toen het bericht geschreven en het was nog een heel gedoe, omdat
op dat moment alleen één bron was die dat beweerde: de organisatie
zelf. En onze eigen Ruslandcorrespondent achtte het niet erg
waarschijnlijk dat het daadwerkelijk om een clusterbom ging, hij ging
er na het zien van de beelden vanuit dat het om een mortiergranaat
ging. Die beelden hebben we overigens niet op het internet gezet,
omdat de hoofdredactie ze te gruwelijk vond. Andere nieuwsmedia deden
dat wel. De belangrijkste beweging was dat het voor de familie op
internet, maar vooral ook op tv, niet geconfronteerd hoefde te worden
met die beelden. Daarom werd besloten de beelden in de hele NOS niet
te gebruiken. En daar ben ik het eigenlijk wel mee eens...
Maar genoeg over de Russen, Marokko kan er ook wat van. Dinsdag
trokken de Marokkaanse Nederlanders aan de bel omdat veertig imams
gedwongen maar Marokko zouden zijn afgereisd. Vandaag kwam de reactie
van Marokkaanse zijde: het was gewoon een vrijwillig symposium over
modernisering van de islam. Echt waar! Maar als het
Samenwerkingsverband voor Marokkaanse Nederlanders vindt dat Marokko
meer invloed probeert te krijgen op Marokkanen die in Nederland wonen
en dat een zorgelijke situatie noemt, dan is er toch echt meer aan de
hand, zou ik zeggen. Het is sowieso al belachelijk dat het in Marokko
strafbaar is voor Marokkanen om hun Marokkaans paspoort in te leveren.
Als je dat doet kom je Marokko niet meer in, ook niet met je
Nederlands paspoort. (Voor sommigen wellicht een aha-erlebmis: ja
inderdaad, dat is waarom zoveel Marokkaanse Nederlanders een dubbel
paspoort hebben..) Maar goed, ik ben benieuwd hoe deze hele kwestie
afloopt. Het zal nog wel een staartje krijgen.
Verder nog wel een interessant verhaal: een gijzelaar en gijzelnemer
gaan samen op de planken staan. In 1977 gijzelden Molukkers meer dan
honderd basisschoolleerlingen en hun leraren. Daar is een toneelstuk
over gemaakt en één van de gijzelaars komt samen met één van de
gijzelnemers een introductie geven. Best bijzonder, vind ik. Verder
heb ik nog berichten geschreven over een onderzoek naar het lekken van
informatie over de aanstelling van Aboutaleb als burgemeester van
Rotterdam, een aankomende recessie in de VS, een crisis-cao voor
Corus, een AEX-verhaal (dat moet eigenlijk bijna iedere dag..) en een
verhaal over EU-steun aan Congo (het wel of niet sturen van troepen).
Ook heb ik vandaag wat moeten regelen voor NOS Headlines, want wat
bleek: als ik inderdaad op dinsdag en donderdag ingedeeld wordt bij
Headlines, dan is de Digidesk onderbezet. Voorlopig ga ik alleen de
donderdagen bij NOS Headlines samensteller-diensten draaien en dan
kijken we hoe dat gaat.. Al met al was het wel een goede dag vandaag.
Volgens mij begin ik echt beter te worden, ik had namelijk geen
verhoging vandaag. (Woohoo!) Ik zie alleen wel op tegen morgen. Het is
altijd lastig om na een late dienst weer over te schakelen op de
vroege dienst. Dan kom ik namelijk om tien uur thuis aan en dan gaat
om tien over zes weer de wekker...
-- Verzonden vanaf mijn mobiele apparaat

0 reacties:

Een reactie posten