Arme Barack Obama

Ik heb daarnet een verhaal geschreven over wat Obama nu allemaal te
wachten staat in dat Witte Huis en ik kan je vertellen: it ain't
pretty.. Die Bush laat echt een zootje achter van jewelste. Twee
oorlogen die niet gewonnen kunnen worden, een economische crisis en
een begrotingstekort waar je u tegen zegt. Ben ik even blij dat ik
niet in zijn schoenen sta.. Maar laat ik eens beginnen bij het begin.
Ik had in de trein op mijn mobieltje de hele website van de NOS
doorgelezen en ik kwam nogal wat foutjes tegen. Dan merk je dat mensen
die de hele nacht doorwerken niet zo scherp meer zijn. Bovendien
stonden er heel veel berichten op de site die eigenlijk allang er weer
afgehaald hadden moeten worden (berichten over de eerste exit polls en
de eerste staten die gecalled worden enzo). Dus ik stuurde een email
naar de redactie met de fouten die ik aan had getroffen, maar iedereen
had het te druk, dus mocht ik al die fouten zelf gaan herstellen toen
ik op de redactie was aangekomen. Leuk. Vooral met het trage systeem,
wat vandaag nog trager werkte dan normaal. Maar goed, dat
monnikenwerkje was na een tijdje klaar en toen mocht ik (na ook wat
extra foto's te hebben gezocht voor de slideshow bij het 'Obama
wint'-verhaal, let vooral op de condoom-verkoper...) een heel leuk
verhaal maken, namelijk het 'President, wat nu?'-verhaal. Dat soort
verhalen vind ik leuk om te schrijven omdat het de oppervlakkige
actualiteit overstijgt en een bredere blik op de context van de
situatie biedt. Naast de Amerikaanse verkiezingen heb ik eigenlijk
alleen één ander onderwerp behandeld vandaag, namelijk de
ov-chipkaart. Niet echt een interessant verhaal, maar wat ik wel
interessant vind, is de onenigheid die tussen mij en een radio-collega
ontstond. Op radio en teletekst (dat is bij ons dezelfde redactie)
hebben ze het namelijk over "een korting van 35 procent per
kilometer". Als ik dat lees, dan zou ik zeggen dat ik na drie
kilometer geld toe krijg, drie keer 35 procent is immers 105 procent.
Dat zag die radio- collega anders en hoewel hij geen verdere
argumenten had, hield hij het bij zijn oude formulering. Ik heb het
uiteindelijk maar opgegeven. De formulering op onze website is
uiteindelijk geworden: "35 procent korting over de gereisde
kilometers". Er is namelijk ook nog een startbedrag wat de reiziger
moet betalen en daar wordt geen korting over gerekend. Toch typisch
dat die radiocollega een formulering die verwarring schept verkiest
boven een formulering die klopt en duidelijk is. Ach, journalistiek is
mensenwerk (getuige het boek 'Het zijn net mensen' van Joris
Luiendijk) en mensen zijn vaak irrationele wezens die gevoelens als
trots toestaan te prevaleren boven hout-snijdende argumenten. Nog even
voor de duidelijkheid: ik heb niet de illusie zelf de uitzondering te
zijn op die regel. Jammer genoeg heb je dat alleen meestal niet door
op het moment zelf...

--
Verzonden vanaf mijn mobiele apparaat

0 reacties:

Een reactie posten