Obama en internet

Ok, dit is toch echt de laatste keer dat ik iets blog over de
amerikaanse verkiezingen, maar ik wilde toch echt nog even iets kwijt
over hoe het internet de Amerikaanse verkiezingen heeft beïnvloed. Ik
wist al langer dat Obama het bijeen sprokkelen van geld had
gerevolutionaliseerd door via internet bij de 'normale mensen' geld op
te gaan halen. Natuurlijk heeft hij ook veel geld ontvangen van
bedrijven en vooral ook allerlei celebrities, maar toch wist hij onder
meer door zijn internet-tactiek een recordbedrag binnen te slepen.
Maar dat was al bekend, minder bekend is het verhaal over hoe Google
Trends de uitslag van de verkiezingen mede bepaalde. Daar kas ik
vandaag een artikel over (het stond afgelopen zaterdag in het
NRC-Handelsblad) op de redactie. Daarin staat hoe Google Trends en
bloggende Amerikaanse journalisten in een zichzelf versterkende
spiraal terecht kwamen. Op Google Trends kun je zien welke zoektermen
het meest ingetikt worden in Google en in de aanloop naar de
verkiezingen werd Obama veruit het meest opgezocht van alle
zoektermen. Om ervoor te zorgen dat meer mensen via de zoekmachine op
hun blogs terecht zouden komen, zetten de bloggende journalisten (en
iedere zelfrespecterende journalist heeft een blog in Amerika) altijd
in de kop. Zo ontstond in het journalistieke segment van de
blogosphere een vicieuze cirkel waardoor Obama werd bevoordeeld. Het
is wellicht overtrokken om te zeggen dat Obama heeft gewonnen door het
internet, maar betekent zeker een aardverschuiving in hoe nu en in
toekomst campagne gevoerd wordt. Ik kan alleen nog niet zeggen of ik
blij moet zijn met het feit dat presidentskandidaten niet meer
afhankelijk zijn van de grote bedrijven om hun campagnes te
financieren, of dat ik bezorgd moet zijn om de nacht die Google blijkt
te hebben in het bepalen van de journalistieke agenda..

--
Verzonden vanaf mijn mobiele apparaat

0 reacties:

Een reactie posten