Olietekort en kromme komkommers

Het vandaag een fijn drukke dag. Zo'n dag dat je hele tijd druk bezig
bent zonder dat je het gevoel hebt onder veel druk te staan. En ik heb
veel leuke verhalen geschreven. Of tenminste: de verhalen waren leuk
om te schrijven, of ze ook leuk zijn om te lezen, dat laat ik aan
ieders eigen beoordelingsvermogen over. Er was (in willekeurige
volgorde) een verhaal over kromme komkommers en ander vreemdvormig
groenten en fruit, een verhaal over bomleggende dierenactivisten, een
verhaal over een recordboete voor autoruitfabrikanten vanwege
kartelvorming en een verhaal over een dreigend olietekort. Dat laatste
verhaal is wel interessant, want het gaat over de het Internationale
Energie Agentschap, een tot nu toe vrij behoudende organisatie, die
waarschuwt voor een makend olietekort. Wetenschappelijke instellingen
waarschuwen daar al heel lang voor, maar nu komt de waarschuwing
ineens uit een heel andere hoek. Volgens de stichting Peakoil,
opgericht door wetenschappers om de oliereserves in kaart te brengen,
is het rapport van het IEA nog te rooskleurig. Zij gaan ervan uit dat
het olietekort sneller gevaarlijke proporties aan zal nemen. En ik ben
geneigd eerder Peakoil te geloven. Ik heb mij laten vertellen dat de
resterende oliereserves waarschijnlijk minder groot zijn dan nu wordt
gedacht. In de OPEC-landen is vastgelegd hoeveel ruwe olie ieder land
per jaar omhoog mag pompen en die hoeveelheid is gekoppeld aan de
grote van de reserves die er nog zijn. Hoe groter de reserves, hoe
meer geld de oliebedrijven verdienen, dus. Maar de oliebedrijven mogen
zelf beslissen welk onderzoeksbureau onderzoekt hoeveel olie er nog
over is. Dus zorgen de oliemaatschappijen ervoor dat er altijd op zijn
zachtst gezegd optimistische schattingen gemaakt worden. Door dat
gegeven zullen we waarschijnlijk eerder dan verwacht een tekort
krijgen. Dat kan dus binnen nu en een paar jaar al gebeuren. Onze
generatie zal in ieder geval dat moment gaan meemaken dat aan de vraag
naar olie niet meer voldaan kan worden. En er zijn wel andere
energiebronnen die aangeboord kunnen worden. Zonne-energe wordt nog
niet bepaald benut naar de volle potentie en het productieproces is
een stuk goedkoper geworden sinds een tijdje geleden vervanging is
gevonden voor de dure siliconen die tot dat moment nog nodig waren. De
zee is een nog nauwelijks benutte energiebron met de immer stuwende
getijden waarvan ik de kracht als Zeeuw zo goed ken. Biobrandstof uit
algen. De mogelijkheden zijn er legio. Het enige probleem is dat we
door de te optimistische schattingen denken meer tijd te hebben om
voor te bereiden op het opraken van de olie dan daadwerkelijk het
geval is. Misschien zou ik eens een prijsvraag moeten organiseren, net
als de AEX-pool op mijn werk (voorspel de stand van de AEX op 31
december) maar dan voor dat omslagpunt: wanneer ontstaat het
olietekort, inzendingen in jaartallen en maanden graag. En de prijs is
dan zo'n elektrisch autootje en een zonnepaneel oid. Nee maar zonder
dollen: ik denk dat we binnen nu en vijf jaar behoorlijk in de
problemen gaan komen.

--
Verzonden vanaf mijn mobiele apparaat

0 reacties:

Een reactie posten