World of Warcraft

Op de pagina van NOS Headlines komt straks een heel leuk filmpje over
World of Warcraft. Afgelopen nacht kwam de tweede uitbreidingsset uit
en veel mensen keken reikhalzend uit naar het moment dat ze hun net
aangeschafte schijfje in de PC kunnen schuiven om de nieuwe opties te
proberen en de nieuwe gebieden te verkennen. Gelukkig was één van de
Headliners een WoW-er en hij had zijn laptop bij, dus hij installeerde
de nieuwste uitbreiding en toen zijn we in-game spelers gaan
interviewen. Best leuk om te doen! Het resultaat is te bewonderen op
de website straks (zodra ze 'm afhebben). Zelf ben ik geen groot
voorstander van dit soort spellen. Ik weet van mezelf dat ik als ik
een spel als dit op de middelbare school tot mijn beschikking zou
hebben gehad, niet aan mijn huiswerk toe zou zijn gekomen. Ik hou van
computerspelletjes, al speel ik er tegenwoordig nooit meer, maar een
spel in een wereld die nooit offline gaat zou voor mij te verslavend
zijn, in ieder geval op die leeftijd. Een normaal spel kun je opslaan,
iets amers doen en dan weer verder gaan waar je gebleven was. Het
maakt niet uit hoe lang je het spel laat liggen, je kunt het altijd
weer oppakken. Maar bij een Massive Multiplayer Online Role-Playing
Game als WoW is dat gevoelsmatig niet zo; als je niet speelt, gaat de
wereld gewoon door. De rest is sterker geworden en jij niet (dit soort
spelletjes gaat uiteindelijk altijd over hetzelfde: zo sterk mogelijk
worden). En als je met bezig was om een bepaalde missie uit te voeren
en je bent een tijdje weg, dan kan iemand anders er met de buit
vandoor gaan. Ik zou sterk geneigd zijn om een poging te doen om 24/7
ingelogd te zijn en te zitten spelen. Er zijn zelfs gevallen bekend in
Japan dat mensen volledig uitgehongerd en uitgedroogd raken omdat ze
zichzelf niet verzorgen en vervolgens daardoor overlijden. In
Nederland is er zelfs een speciale afkick-kliniek voor
WoW-verslaafden. Maar goed, dat zal het bedrijf dat het spel
produceert worst wezen, zolang het geld blijft binnenstromen. En
stromen doet het, niet alleen verkopen spel en uitbreidingen zeer
goed, de spelers betalen zich ook nog eens blauw aan hun maandelijkse
abonnement bij producent Blizzard. Waarschijnlijk is hun kapitaal
sinds vandaag flink gestegen. En dan zijn er natuurlijk nog de
zogenoemde 'gold-farms', hele redacties vol met kinderen die geld
verdienen (voor de baas, zelf zien ze er niets van terug) met het
spelen van WoW, zodat items ed. in het spel verkocht kunnen worden
voor echt geld. De K's waarmee de WoW-ers hun items kopen (de
reclameslogan "het wordt niets zonder k's zal voor spelers van WoW een
heel andere betekenis hebben) zijn echte euro's waard. En dat gegeven
beperkt zich niet tot WoW. Een tijdje geleden heeft de rechter bepaald
dat het steken van fictieve voorwerpen ook diefstal is. Enkele
middelbare scholieren waren jaloers op een medescholier die in het
internet-spel Habbo veel digitale eigendommen bij elkaar gespeeld had.
Zij sloegen de jongen in elkaar en dwongen hem om in te loggen en al
zijn Habbo-eigendommen over te brengen naar hun account. De rechter
oordeelde dat dit diefstal is. Stelen in de digitale wereld is niet
strafbaar, maar iemand in de echte wereld dwingen om zijn digitale
eigendommen af te staan valt wel onder diefstal en is dus strafbaar,
vond de rechter. Toch is het een fijne lijn tussen fictief geld en
echt geld, als het fictieve geld om te wisselen zou zijn voor echt
geld. Stel je voor dat je een flink bedrag wint bij monopolie en je
vervolgens je medespelers monopolie-geld gaat verloren voor echt geld.
Dat is wat bij dit soort spellen steeds vaker gebeurt. En Second Life
mag dan geflopt zijn, de digitale identiteit wordt steeds
belangrijker. Ik zie voor me dat er een moment komt dat voor de meeste
mensen de digitale identiteit zo belangrijk wordt dat de werkelijkheid
er niet meer toe doet. Dat iedereen constant ingeplugd zit in een
systeem om een digitaal leven te leiden zonder dat ze in het echte
leven nog iets ondernemen. Dat het toekomstbeeld van de makers van de
Matrix-trilogie toch ten dele gelijk krijgen; de Matrix komt er wel,
maar we hebben 'The Machines' er niet voor nodig om opgesloten te
worden, we sluiten onszelf vrijwillig op.. Waarschijnlijk is dit
relaas overtrokken en uiteraard chargeer ik wel een beetje (dat kan je
op een blog wel maken, vind ik; dat maakt het schrijven voor je eigen
blog zo leuk...) maar ik denk wel dat dergelijke toekomstbeelden niet
eens zo heel erg on-plausibel zijn dan je zou denken. Ik denk wel dat
er altijd genoeg tegenbewegingen zullen zijn om ervoor te zorgen dat
het allemaal zo'n vaart niet zal lopen. Maar ik verwacht dat er een
groep mensen zullen zijn die zich vrijwillig in zo'n Matrix zouden
opsluiten zodat zo nooit meer hoeven ophouden met gamen. Ongetwijfeld
wordt hun motto de uitspraak die verrader Cypher doet in die film,
nadat hij zich vrijwillig weer in de Matrix op laat sluiten:
"Ignorance is bliss."

--
Verzonden vanaf mijn mobiele apparaat

1 reacties:

At 17 november 2008 om 14:10 Kwak said...

Als we van die mensen die zich vrijwillig laten inpluggen nou ook op de een of andere manier energie kunnen plukken (denk aan de hamster in de tredmolen), lossen we zo dat olieprobleem van je vorige blog op, soort van 'gamen tegen de aankomende energiecrisis'

 

Een reactie posten