Zoals de (weinige) lezers van Jannes in Medialand ongetwijfeld hebben opgemerkt, is het al een tijdje stil op deze blog. Dat komt vooral door mijn stukke telefoon, die is ter reparatie terug naar de fabriek.

Ik ben nog wel mobiel bereikbaar, maar op mijn oude Nokia 6310i heb ik geen internet, dus is in de trein bloggen tijdelijk geen optie.

Mijn tijdelijke telefoon:


Op mijn werk heb ik meestal geen tijd en als ik thuiskom heb ik meestal betere dingen te doen dan achter de computer zitten, dus komt het erop neer dat ik mijn blog verwaarloos op het moment.

Vandaag toch maar even een kort bericht, omdat de NOS een nieuwe website op NOS.nl heeft geplaatst: de quickfix, zoals die in de wandelgangen genoemd wordt.

Stap achteruit
Op visueel vlak is het een stap achteruit. De NOS Journaal-pagina had een voorpagina die bijna evenveel overzicht gaf als de voorpagina van een krant. Daarop stond een aantal door de redactie geselecteerde verhalen met kop, foto en een korte intro-tekst. In de quickfix blijft daarvan alleen nog maar een kop over.

In de aanloop naar het online gaan van de quickfix is het door meerdere redacteuren herhaaldelijk gezegd dat de pagina niet beeldend genoeg is en te weinig overzicht biedt. Voorbeelden van hoe onze internetpagina er eigenlijk uit zou moeten zien als je het mij vraagt, zijn de nieuwspagina’s van de Dag en de BBC.

Uit de reacties blijkt dat veel lezers van de site de visuele kwaliteit van de oude website missen. Overigens is het heel leuk om te lezen dat de NOS Journaal pagina zoveel verknochte lezers had. Ik ben benieuwd of alle mensen die in hun reactie zeggen dat ze nu naar alternatieven gaan kijken echt bij ons weggaan. En of ze nog terugkomen.

Verademing
Om eerlijk te zijn moet ik wel zeggen dat het wel een verademing is dat de tweedeling tussen de doorschakeling van teletekstberichten op NOS.nl en de langere verhalen op de NOS Journaal pagina verleden tijd is.

En als je kijkt naar bezoekersaantallen zal het de artikelen goed doen dat ze op NOS.nl staan, want die pagina werd altijd zeer goed bekeken. Eigenlijk was het bezopen dat daar tot nu toe alleen een doorkoppeling van teletekst stond.

Kinderziektes
Maar eigenlijk is het raar te noemen dat deze nieuwe pagina zomaar online gegooid wordt zonder dat ie eerst een tijdje als schaduwsite meedraait op de redactie. Nu moesten alle hens aan dek om hem bij te houden omdat niemand de nieuwe werkwijze al volledig onder de knie had. Bovendien hebben we vandaag een hele waslijst aan kinderziektes geconstateerd die nog verholpen moeten worden.

De komende tijd zal er nog het een en ander moeten gaan veranderen eer deze tijdelijke oplossing echt goed werkbaar is. Voor de lezer zal het niet erg goed te merken zijn, maar voor de redactie des te meer. Onze werkwijze moet nog helemaal worden veranderd en afgestemd op de nieuwe situatie.

Na een gesprek met Roeland Stekelenburg, die het ontwikkelen van de quickfix onder zijn hoede heeft, snap ik wel waarom ervoor gekozen is om deze niet-visuele, op de oude NOS.nl gestoelde pagina-indeling te houden.

Stapsgewijs
Als je het echt goed wilt doen, moet je eigenlijk alles omgooien. Dat wil Stekelenburg liever niet, hij wil het liever stapsgewijs veranderen, zodat de interface niet al te vervreemdend wordt voor vaste gebruikers.

De compleet nieuwe website die volgend jaar in gebruik genomen zou moeten worden, wordt wel veel visueler, interactiever en functioneler. Tenminste, dat is wel de bedoeling, vertelde Stekelenburg mij net.

Ik zet dan ook mijn hoop op de nieuwe website. Hopelijk wordt één van de nieuwe onderdelen van de site de aparte website voor UGC, waar mijn chef Jens Kraan en ik op aan willen sturen. Een CNN iReport-achtig iets, zeg maar. Of een BBC Have your say. Helaas moeten dat soort dingen wachten tot we de nieuwe site gaan ontwikkelen.

Auto
Verder nog een privébericht: ik heb een nieuwe auto! Komende zaterdag haal ik hem op. Het is een VW Golf en hij ziet er ongeveer zo uit:

0 reacties:

Een reactie posten