Een zatte minister en piraten onder vuur

Ik snap het wel hoor, je economie ligt aan duigen, al die andere ministers van financiën zeggen dat je aanpak van de financiële crisis niet deugt en het volk is jou en de rest van de regering beu... Tja, dan zou ik ook naar de fles grijpen. Het is alleen niet erg verstandig om dat te doen vlak voor de persconferentie waar ook camera's bij zijn.

Ik heb het natuurlijk over de minister van Economische Zaken van Japan. Die kon in het volle zicht van de camera's amper lopen, laat staan uit zijn woorden komen. De oppositie vindt het een schande en eist dat ie weg moet. En anders komt er een motie van wantrouwen.



De minister houdt uiteraard bij hoog en laag vol dat hij geen druppel gedronken had, het hoestdrankje zou de schuldige zijn. Nu ben ik geen medisch expert, maar als je zoveel hoestdrank achterover slaat dat je dit effect krijgt, dan kun je met vrij veel zekerheid stellen dat we hier te doen hebben met een codeïneverslaafde en ik weet niet of je daar nou zo trots op zou moeten zijn.

Afijn, genoeg over die zatte Japanse minister, laten we het over piraten hebben. Internetpiraten wel te verstaan. Vandaag begint de rechtszaak tegen The Pirate Bay, een downloadwebsite waar veel nerds hun illegale software en entertainment vandaan plukken. De Zweedse openbaar aanklager heeft ze voor de rechter gesleept. Best boeiend, als de rechter de aanklager gelijk heeft schept dat een interessante precedent in Europa.

Zelf heb ik gemengde gevoelens over illegaal downloaden. Ik heb me er zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt, vooral op het gebied van software. Toen ik nog op de opleiding journalistiek zat, heb ik naast de lessen ook veel kleine filmpjes gefilmd en gemonteerd. Onder meer hip hop-optredens, breakdance-battles, bevriende bandjes die ergens het podium op mochten, theatervoorstellingen, dat soort dingen. Daar heb ik illegale software voor gebruikt. Is dat zo erg?

Tegelijkertijd zijn er mensen die hard gewerkt hebben om mij in staat te stellen om dat programma te kunnen laten gebruiken en die moeten ook betaald worden. En aan de andere kant had ik het me nooit kunnen veroorloven om het legaal aan te schaffen, daar is simpelweg geen geld voor. Gelukkig kun je tegenwoordig van veel programma's ook legaal een gratis equivalent vinden, zo zijn er freeware versies van Photoshop (bijvoorbeeld Gimp), van Microsoft Office (Open Office) en antivirussoftware (ik gebruik Avast). Daarmee kan ik met een gerust hart gratis aan de slag. Jammer genoeg is nog geen gratis montageprogramma. Niet een die het goed doet in ieder geval...

--
Verzonden vanaf mijn mobiele apparaat

0 reacties:

Een reactie posten