Voedselbank op de vlucht

Zoals de regelmatige lezers van mijn blog weten word ik ingewerkt bij Omroep Brabant Radio. Vandaag heb ik een schaduwreportage gemaakt over een voedselbank die is verhuisd omdat de vrijwilligers van de voedselbank ziek werden door giftige gassen van de buren.

Sinds kort zit er in de loods waar de voedselbank tot voor kort ondergebracht was ook een garage waar onder meer motoren worden schoongespoeld met chemicaliën. Door die chemicaliën en de uitlaatgassen die geproduceerd worden door de dieselmotoren die de compressor aandrijven waren bijna alle vrijwilligers ziek geworden.

De voedselbank sprak de verhuurder er op aan, maar die deed er niets aan, volgens de Jac Boschman, de voorzitter van de voedselbank. De hulp van de gemeente en de milieudienst werd ingeroepen, maar het mocht niet baten daarom heeft de voedselbank zelf een nieuwe locatie opgezocht.

Nu de vrijwilligers niet meer worden blootsgesteld aan de giftige gassen herstellen ze snel, maar de voedselbank is boos dat het zo ver heeft kunnen komen.

Helaas kon ik de radioset maar heel kort lenen omdat de eigenaar zelf ook verwachtte op pad te gaan, dus kon ik de reportage niet helemaal maken op de manier die ik had gewild. Zo heb ik geen wederhoor kunnen toepassen door de garage die de overlast zou hebben veroorzaakt.

Overigens is het volgens de milieudienst een storm in een glas water. Op 29 januari en 5 februari zijn er meldingen binnengekomen van stankoverlasten er zijn meteen metingen verricht, waaruit bleek dat er geen giftige stoffen in gevaarlijke concentraties aanwezig waren. Dat sluit niet uit dat op andere momenten wel giftige concentraties van dat soort stoffen waren, waardoor mensen ziek kunnen worden, maar het maakt dat scenario wel minder waarschijnlijk.

Toch is het een interessant onderwerp voor een schaduwverslag. De andere optie was een symposium over protheses. Het nieuwsaanbod was erg mager vandaag. Ik denk dat dit onderwerp goed gekozen was.

Ik worstel nog met de bediening van de montageapparatuur, het werkt toch echt heel anders dan videomontageprogramma's. Toch lukt het me steeds beter om het programma te laten doen wat ik wil. Het was een goede oefening dus. Het resultaat probeer ik later deze week nog op mijn blog te zetten, vandaag lukt dat niet meer.

0 reacties:

Een reactie posten